AKTIVITI 1 (UNTUK MURID SEDERHANA DAN LEMAH)

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat membuat persepsi tentang perbandingan kapasiti.
Alatan :
·         Tiga biji gelas yang sama saiz
·         Tiga biji mangkuk yang sama saiz
·         Tiga biji jag yang sama saiz
·         Satu baldi air yang berwarna atau manik yang pelbagai warna

Prosedur :

1.      Guru meletakkan beberapa jenis bekas yang akan digunakan untuk aktiviti di atas meja.
2.      Guru menunjukcara dihadapan kelas dan murid-murid diperkenalkan dengan kosa kata ‘penuh’, ‘separuh penuh’ dan ‘kosong’.
3.      Murid diagihkan kepada beberapa kumpulan berempat.
4.      Murid diberi bekas yang mempunyai ciri-ciri yang sama dan diletakkan di atas meja dalam kumpulan masing-masing.

5.      Murid di kehendaki menjalankan aktiviti menuang air ke dalam bekas sama ada ‘penuh’, ‘separuh penuh’ atau ‘kosong’.
                                              
6.      Kemudian, murid-murid dikehendaki menyusun mengikut susunan dari ‘kosong’, ‘separuh penuh’ dan ‘penuh’.
7.      Aktiviti ini akan diulang dengan bekas yang lain pula. (Aktiviti diulang mulai langkah 4-6).
8.      Sebagai pengukuhan murid-murid diberi lembaran kerja untuk disiapkan dalam masa 5 minit.